کد خبر 1655075
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵
کلاهبرداری در پوشش اعزام دانشجو به خارج از کشور ؛ از ترفند‌های رایج تا ورود دادستانی و برخورد با موسسه‌های غیرمجاز

مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس کارگروه نظارت بر موسسه‌های اعزام دانشجو به بیان نکاتی در مورد موسسه‌های اعزام دانشجو به خارج از کشور پرداخت.

به گزارش مشرق، یکی از معضل‌هایی که به ویژه در روزهای پس از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری با آن مواجه هستیم، کلاهبرداری موسسه‌های غیرمجاز اعزام دانشجو به خارج کشور است که خوشبختانه با ورود دادستانی و سازمان بازرسی به این مسئله فهرست این موسسه‌ها در اختیار فراجا قرار گرفته و برخورد جدی و قاطع با موسسه‌های غیرمجاز اعزام دانشجو به خارج از کشور در حال انجام است.

در همین رابطه محمد مسعودی، مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس کارگروه نظارت بر موسسه‌های اعزام دانشجو ضمن اشاره به اینکه کارگروهی با عنوان کارگروه نظارت بر موسسات اعزام دانشجو تشکیل شده است، گفت: این کارگروه متشکل از ۶ وزارتخانه دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور خارجه، بهداشت، علوم و اطلاعات است و دبیر خانه این کارگروه سازمان امور دانشجویان وزارت علوم است. هر فرد یا موسسه‌ای که قصد دارد در حوزه اعزام دانشجو با خارج از کشور فعالیت کند لازم است از این کارگروه مجوز دریافت کند و بدون داشتن مجوز از این کارگروه نمی‌تواند فعالیتی در این زمینه داشته باشد. روند دریافت مجوز اینگونه است که متقاضیان در سامانه ثبت نام و مدارکشان را تکمیل می‌کنند و پس از مصاحبه در صورتی که تمام مراحل را به خوبی پشت سر گذاشته باشند، مجوز می‌گیرند و می‌توانند فعالیت کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه بر این مراکز نظارت می‌کنیم و هم بازرسی‌های مجازی و هم بازرسی‌های میدانی داریم و اگر موسسه‌ای تخلف کند مجوزش لغو می‌شود، ادامه داد: یک کارگروه داوری داریم و چنانچه فردی از موسسه‌های زیر مجموعه کارگروه نظارت بر موسسات اعزام دانشجو که به صورت قانونی فعالیت می‌کنند، شکایتی داشته باشد می‌تواند در آنجا مطرح کند. شکایت‌های افراد در این کارگروه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در بیشتر موراد حل و فصل می‌شود.

موسسه‌های بسیاری داریم که در حال فعالیت غیرقانونی در زمینه اعزام دانشجو به خارج از کشور هستند

مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان با بیان اینکه موسسه‌های بسیاری داریم که در حال فعالیت غیرقانونی در زمینه اعزام دانشجو به خارج از کشور هستند، افزود: در اینگونه موسسه‌ها اتفاق‌های بسیاری برای شهروندان رخ می‌دهد در حالی دستشان به جایی بند نیست و باید روند طولانی را برای شکایت طی کنند.

مسعودی با اشاره به اینکه مبالغ بالایی در زمینه اعزام دانشجو به خارج از کشور رد و بدل می‌شود و فعالیت در این حوزه برای بسیاری از افراد وسوسه انگیز است، بیان کرد: در روزهایی که نتایج کنکور اعلام می‌شود از آنجایی که عده‌ای به نتیجه دلخواهشان نرسیدند این موسسه‌ها به مردم پیامک می‌زنند که در ازای دریافت مبلغی فرزندشان را برای تحصیل به خارج از کشور اعزام می‌کنند، اما پس از دریافت پول اقدام مورد نظر را انجام نمی‌دهند. مواردی داشتیم که موسسه‌های غیرقانونی از فردی چند میلیادر تومان گرفتند تا فرزندش را برای تحصیل به خارج از کشور اعزام کنند، اما هنگامی که پول را گرفتند تلفن همراهشان را خاموش کردند و آن شخص دیگر نتواسته آن‌ها را پیدا کند.

وی توضیح داد: موسسه‌ای بود که ادعا می‌کرد افراد را یک سال برای تحصیل به خارج می‌فرستد و سپس آن‌ها را به داخل کشور باز می‌گرداند تا در یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل کشور درس بخواند و این در حالیست که بر اساس قوانینی که در حال حاضر وجود دارد چنین اقدامی امکان پذیر نیست و فردی که می‌خواهد از خارج از کشور برگردد و در داخل کشور ادامه تحصیل دهد باید آزمون دهد و مراحلی را طی کند و صلاحیتش تایید شود و این ادعا کلاهبرداری بزرگی بود که خوشبختانه با آن برخورد شد.

موسسه‌های غیرقانونی اعزام دانشجو به خارج از کشور از ناآگاهی مردم سوء استفاده می‌کنند

مدیر کل بورس و اعزام دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن بیان اینکه موسسه‌های غیرقانونی از ناآگاهی مردم سوء استفاده می‌کنند، عنوان کرد: مردم باید در این زمینه آگاه شوند. ما دانشگاه‌های بسیار خوبی را در داخل کشور داریم و از دانشجویان درخواست داریم تا جایی که ممکن است از ظرفیت داخل کشور استفاده کنند. اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند در چارچوب قوانین و مقرارت و از طریق موسسه‌هایی اقدام کنند که مجوز دارند. همچنین چه از طریق موسسه‌ها مجاز و چه از طریق شخصی و اینکه خودشان برای گرفتن پذیرش در خارج از کشور اقدام کنند لازم است به این نکته توجه داشته باشند که دانشگاه‌هایی را انتخاب کنند که در فهرست مجاز وزارت علوم و وزارت بهداشت باشند چرا که اگر در دانشگاه‌هایی که مورد تایید ما نیست درس بخوانند حتی در صورت داشتن مدرک نیز مدرکشان مورد قبول نیست.

رئیس کارگروه نظارت بر موسسه‌های اعزام دانشجو ضمن اشاره به اینکه این مسئله گریبانگیر بسیاری از دانشجویان کشور ما شده و در یکی از کشورهای همسایه ۱۶ هزار دانشجوی ایرانی در دانشگاه‌هایی که مجاز نیستند، تحصیل می‌کنند، بیان کرد: در مراکز مجاز نیز برای حفظ حقوق شهروندی سخت‌گیری‌هایی را داریم و در حالی که ۱۸۰ موسسه مجاز داشتیم طی ۳ سال گذشته تعداد این موسسه‌ها به ۱۲۰ رسیده است و مجوز موسسه‌هایی که تخلف و شاکی‌های بسیاری داشتند باطل شده است.

وی با بیان اینکه همچنین لازم است مسئولان در زمینه ورود پیدا کنند و با موسسه‌هایی که به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند، برخورد شود، گفت: خوشبختانه سازمان بازرسی و دادستانی به این مسئله ورود پیدا کردند و هفته گذشته جلسه بسیار خوبی در دادستانی تهران برگزار شد و قرار شد ۲ کارگروه عملیاتی شکل بگیرد و به صورت مستمر موسسه‌های غیرمجاز اعزام دانشجو به خارج از کشور را پایش کند و با دستورهایی که از سمت دادستانی صادر می‌شود توسط فراجا برخورد جدی صورت گیرد.

اقدام دادستانی در زمینه موسسه‌های غیرمجاز اعزام دانشجو به خارج کشور بسیار موثر است

مسعودی با تاکید بر اینکه این اقدام دادستانی بسیار موثر است، افزود: تا دادستانی به این مسئله ورود پیدا نکند کار پیش نمی‌رود و امیدواریم با ورود دادستانی به این مسئله جلوی کلاهبرداری‌های موسسه‌های غیرمجاز اعزام دانشجو به خارج از کشور گرفته شود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس